Må dom inte komma någon vart med sitt dravel!

Läst i SvD & DN
Skrämmande är att läsa om fanatiska "religösa" människor som ska starta ett nytt parti med endast frågan om kvinnan rätt att göra abort ska stå som partipunkt.... Att dom vill förbjuda abort kan väl ses som en ideolgisk tanke, men cynismen i ett uttal hurivida det ska gälla alla, även våldtagna kvinnor är horribel!
Svaret på frågan om det kan finnas undantag i förbudet förutom om det är risk för kvinnans liv, t.ex. efter en våldtäkt: 

""Per Kronlid-  Ja, möjligtvis. Men det skulle antagligen vara bättre för kvinnan att föda eftersom det är ett större psykiskt lidande att göra en abort anser jag.""

Jaha, Per Kronlid... Jag undrar nu  under  vilken sten du kravlat upp från!
En våldtäkt är en av dom mest kränkande saker en kvinna kan råka ut för, en våldtäkt sätter för alltid spår hos den som blir utsatt för det, skulle kvinnan dessutom bli gravid med våldtäktsmannen, så kan ju vem som helst räkna ut vilket trauma det skulle vara för den kvinnan att bära, föda fram, ta hand om och älska under en hel uppväxt  ett barn som blivit till under ett  tilltvingat samlag.
Detta menar du Per K skulle vara ett mindre psykiskt lidande än att göra en abort?!

Hur i H-vete är du funtad Per K... dumma uttalande och dumma fanatiska idéer hör hemma på 1800-talet inse fakta vi lever i ett samhälle där den största genomslagskraften är media, var upplysande i abort frågan skapa en öppen dialog, jobba preventivt med rådgivning, sluta att ha nollvisioner i sakfrågor som handlar om stora mänskliga rättigheter, i detta fall kvinnans rätt till sin egen kropp.
Ni är bara inskränkta och korkade och får kvinnor att må ännu sämre för att dom ibland tvingas göra de val dom gör.
Jag anser inte att man ska använda abort som ett alternativ till preventivmedel, men det är en helt annan diskussion, och det handlar återigen om preventivt arbete i form av upplysning och information... undrar om ungar har sexualundervisning i skolorna idag?!





Andra bloggar om: , , , ,


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: ejmis

Jag saknar ord..herr Kronlid med anhang ..jag hoppas verkligen att dom stoppas omgående!!

2007-07-04 @ 10:09:38
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Crimsonanna

Bra exempel med våldtäkten-och du har inte ens tagit med barnets lidande. Barnet som kommer växa upp och antingen veta att "dagen då jag blev til lvar den värsta i mammas liv" alt. aldrig få veta sitt ursprung.

2007-07-04 @ 14:16:09
URL: http://www.metalanna.blogspot.com
Postat av: Lotta

Får rysningar av dessa konservativa, omänskliga galningar!

2007-07-04 @ 20:35:47
URL: http://ischa01
Postat av: Lotta

Du är "tagen"! Kolla min sida för regler!!

2007-07-04 @ 20:36:58
URL: http://ischa01
Postat av: Linda Morge

Håller verkligen fullkomligt med i allt som står i inlägget. Som om jag hade skrivit det själv!
Vad sägs om det här då:
Så gott som alla barn som föds i Sverige blir berövade på upp 50% av sin totala blodvolym (vuxna blodgivare får bara lämna 10%!)i samma stund de föds, eftersom barnmorskan klämmer av navelsträngen innan den slutat pulsera.
Särskilt prematura och extra medtagna barn riskerar att få bestående hjärnskador av denna enorma blodförlust. Jag har nämligen hittat en massa internationell forskning om det här på nätet, som jag nu gör allt vad som står i min makt för att slå larm om så att det stoppas. Men jag möter bara motstånd eller total tystnad. Så nu har jag startat en blogg om detta för att kunna sprida den här livsviktiga informationen till så många som möjligt. Välkommen att besöka den!
mvh Linda Morge

2007-07-05 @ 01:18:42
URL: http://blogg.afronbladet.se/15613/
Postat av: Emelie

du skriver:
"..så kan ju vem som helst räkna ut vilket trauma det skulle vara(...) ta hand om och älska under en hel uppväxt.."
jojo... men vet du vad.. det finns nåt som heter adoption... så det faktum att man inte gör abort betyder inte att man behåller barnet och blir tvungen att ta hand om det till vuxen ålder.. bara min tanke..

2007-07-10 @ 02:02:23
URL: http://www.blebb.blogspot.com
Postat av: Jag själv...

svar Emelie,
Visst har du en poäng där, adoption är ett alternativ, eller inte! Jag pratar om ett trauma att efter en våldtäkt bära ett "oönskat" barn i 9 månader och med ditt förslag sen lämna bort det?! Nej, det verkar inte riktigt redigt heller om man tänker lite framåt med känsla! Grundfrågeställningen är ändå om ett parti med skeva konservativa lagförslag kommer ha en chans, och jag hoppas verkligen inte det, vi kvinnor måste få bestämma över våra kroppar och våra liv, blir vi våldtagna och gravida som följd efter en våldtäkt så är det helt orimligt att ha ett förbud mot abort! Det är i högsta grad en ytterligare kränkning, att inte få göra ett val direkt vit upptäckten av att man blivit gravid ofrivilligt och påtvingat.

2007-07-10 @ 09:52:14
Postat av: Emelie

jojo.. men jag har inte heller sagt att jag anser att det ska vara helt förbjudet.
men jag kan med 99.9 procents säkerhet säga att om jag blev gravid efter en våldtäkt så inte sjutton skulle jag göra abort. jag skulle inte kunna leva med mig själv efter det, för det är ju itne direkt barnets fel att farsan är ett kryp. men det är bara jag, jag säger inget om hur andra skulle göra.

2007-07-11 @ 03:05:28
URL: http://www.blebb.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0