Rubriker säger allt men sällan sanningen....

Kollade lite på nyhetsammanfattningen på de stora tidningarna och blir smått irriterad på hur man vill få in ett katastroftänk hos oss läsare, Det har skett en explosion i NY ja, men är det ens i närheten av terrorattacken 11/9? Nej, varför ska media med sin genomslagskraft vara så sensationslystna och använda sig av rubriker som skapar oro och hysteri hos människor?!
Vi har många katastrofer som skördat människoliv färskt i minnet... Estionia, Tsunamin, Terrorattacken 11/9 + alla oräkneliga folkmord som begåtts, det är sådant som människor i världen ska ha kraft och ork att beröras av, det är sådana händelser som vi ska känna att Åhhh fan!! Kan jag göra något? Kan jag reagera!

Fakta nyhet...
En exploderad ångledning i NY, Manhattan.... 1 person död 20 skadade detta  får följande rubriker som är hämtade från olika första sidor:

SvD  Explosion I NY " Allt jag såg var rök" ... Bra rubrik den säger sanningen varken mer eller mindre!

DN Explosion skakade New york.... Börjar känna av katastrofvibbarna här, eller hur?

Aftonbladet TV: Det såg ut som 11 september. Manhattan är som en krigszon Bilderna väcker obehagliga minnen från 11/9. ... Nu börjar det hetta till, här talas det om krigszon och minnen av terrorattacken, redan på första sidan.

Expressen TV: Människor flydde i panik " Terrorpanik i New York"  här är katastrofen ett faktum...

Varför förstora upp denna händelse till något som förknippas med en riktig katastrof? Okej, för de som befann sig just där, just då, där kan jag förstå att paralellen till 11/9 för en liten stund blev ganska självklar, men för alla som ska följa detta mediabrus så blir verkligheten lite skev... och som jag skrev i mitt inlägg i natt
Shit Happens.. med andra ord, no big deal!
Hmmm undrar om jag kanske blivit mentalt avtrubbad av mediaflödets katastroforkan...

Idag bland nyheterna kan vi läsa om 34 döda i självmordsdåd   (va fan e självmordsdåd) självmordsbombsdåd (haha det vart inte bättre) i Pakistan... och husras i Bombay i Indien som skördat 20 liv...  Det är hemskheter och tragedi för många människor... fast det är klart, det är ju inte i USA!


Andra bloggar om: , , , ,


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Erika

Hej på dig! Ska bli jätte spännande och skoj med nya kameran, lovar att skriva lite och presentera bilder på bloggen inom kort. Väntar ihärdigt på den nu, bör komma i nästa vecka. Grr, vill ha den nu ;) hoppas att du får en underbar helg du med. Appropå ditt inlägg, så kan jag inte annat än att hålla med dig. Den dagen Katastrof blir vardagsmat som det blir mer och mer tack vare dessa rubriker... ja.. du fattar nog vad jag menar :) kRam

2007-07-20 @ 13:58:18
URL: http://www.erikasavolainen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0