Snart dags att trassla in sig i stången??

Jaha, så var det snart dags igen...

image165


Nu är det bara 3 dagar kvar till midsommarafton, men som med många
andra helger känns det som den har förlorat sin charm, det känns lite
som att  ju äldre man blir dessto mer krystat  blir det med helger som
ska firas på något speciellt vis.

Kan hända är det för att barnen numera är så stora  så det inte går
att släpa iväg dom till en midsommarstång och hoppa runt och
sjunga om prästens lilla kråka och annat som hör till...

Annat var det när man själv var barn, det var ett evinnerligt fixande
med blommor under kudden och kransar till håret ..
ohh jag kanske jag gör ett par kransar till min dotter och hennes
kompis för det är ju ganska fint att ha.. =) 
(frågan är ju om dom, tycker att det är fint)

men lite av en tradition är det ju...

image168

image169

Denna helg blir bara lite mer än en vanlig  helg , vissa saker viker
jag inte en tum på som ändå har med tradtion att göra... 
Midsommar = dillkokt färskpotatis ,matjessill, gräddfil med
gräslök allt nersköljt med ett par goda öl och så klart en nubbe
för den som vill ha, efter maten ska det serveras massa
goda jordgubbar ( dom där giftbesprutade sakerna) och en sak till som är viktigt...
Det ska banne mig vara sol!! Skärpning nu SMHI!!
Kan berätta att jag i dag på Willy´s köpte ca.4,3 kilo färskpotatis
för 79 öre det var billigt... =) 

image166 image167

Jag hittade en sida med lite nubbevisor, drinkrecept och
annat smått och gott som jag länkar till här 
kan ju vara kul att ha en visa  till sillen och nubben ,  jag håller mig nog till
ett par kalla öl, är inte så vansinnigt förtjust i nubbar.. 
(på det viset så slipper jag sjunga)
och mår så klart bättre dagen efter också!!

Vill man läsa lite mer om midsommar och dess traditioner
genom tiderna så kan man göra det bland annat här på Wikipedia

Så vad är det värsta/bästa som kan hända på midsommar?

1) Det regnar
2) Jordgubbarna är slutsålda
3) Du har glömt handla på bolaget, och dom har stängt.
4) Svärmor dyker upp utan förvarning och tvingar iväg dig till en midsommarstång för att dansa.
5) Du vaknar på morgonen och är dundersjuk och får ställa in allt med en bra ursäkt till hands
6) Något annat...

Skriv gärna och berätta om dröm eller mardrömscenario a´la Midsommar...

Sussa sött på återseende ...


Andra bloggar om: , , ,


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Borthy

Jag tycker din punkt nr 5 inte är helt fel faktiskt... Vissa storhelger måste ju jag jobba och i bland kan det vara skönt att slippa de lite mer krystade tillställningarna med en ursäkt som är giltig, jobba!
Det där med att ha glömt att gå till systemet kan vara en rysare också...
Jag orkar just nu i min trötta dimma inte tänka ut hur jag skulle vilja att midsommar var om den var en dröm...

2007-06-20 @ 04:50:16
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: ejmis

Jag ser på midsommarhelgen som vilken helg som helst..det är väl vad man äter som skiljer sig annars kan man faktiskt ha trevligt umgänge vilken annan dag som helst på året...varför inte måndagkvällar med grillat och gott vin???

2007-06-20 @ 10:23:53
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0