Sverige är fantastiskt.. eller hur?

Orkade egentligen inte läsa nyheter men tänkte skumma igenom lite ändå, alla andra tittar på Morden i Midsomer vilket jag inte tänker ta reda på vad det är ens men som sagt skummade lite på nyhetssidorna, torkan har tydligen börjat slå till lite här och där i journalistsveriges hjärnor och sidorna kryllar av  alldeles för många vad tycker du ja eller nej till ditten och datten efter var och varannan artikel...

Hittade en liten sak på SvD som gjorde mig fundersam på vad som hänt med våran arbetsmoral kontra anställningstrygghet, enligt artikeln så finns det ett förslag om att tunnelbaneförare på gröna linjen ska kunna få en extra bonus på upp emot 6.000 om dom ser till att tågen vid årets slut rullar in i tid... nej jag blev ta mig tusan inte klok efter att ha läst det en gång... och inte ett dugg klokare efter att ha läst artikeln tre ggr...  Ska dom få en extrabonus för att dom gjort sitt jobb, ligger det inte i deras arbetsbeskrivning att dom ska i största möjliga mån göra allt för att  hålla tidtabellen?
Borde inte det mer logiska vara ett löneavdrag varje gång dom utan godtagbar anledning rullar in eller lämnar perrongen försenad, eller ännu bättre  lägg in det som en del av lönekriterierna i löneutvecklingssamtalen, och jobba fram en genuin vilja till att utföra ett bra jobb.
Att ha en bonus för ett jobb man redan har betalt för att utföra verkar lite väl ogenomtänkt...
Men vad vet jag.. jag varken kör eller åker tunnelbana inte så ofta i allafall...


Mina åsikter står jag för, om jag råkar sätta mig så beror det på att jag är trött i fötterna!


Andra bloggar om: , , , ,



BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Candy

Ehh, ja, verkligen konstigt förslag! Det är ju deras jobb. Varför skall de få en bonus för att de gör sitt jobb? Isf borde ju städare få en bonus för att toaletten skiner EXTRA rent vid årets slut, eller jag som Ica-anställd borde få en bonus för att jag ler glatt mot alla kunder jag träffar vid årets slut. . . Haha, snacka om löjligt. Jag tycker det är nog knepigt när man får bonusar som chefer för diverse företag, men när man får bonus för att man utfört det som ingår i ens avtalade arbetsuppgifter? Nä, då har det verkligen gått för långt. . .

2007-06-26 @ 22:33:00
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Borthy

Fan, jag borde bli medlare Jag försöker medla i alla dina ämnen vad jag än tycker hi hi....
I det här fallet tror jag och utgår från att alla tunnelbaneförare gör sitt allra bästa alltid. Att det är detras ruttna chefer som inte ger dem möjligheterna pga personalbrist eller vagnbrist eller arbeten eller vad det nu kan vara så att de kan sköta sin arbeten så de kan känna sog nöjda i arbetspassets och årets slut.
Vem går till jobbet med avsikten att göra en dålig insats? Alla vill få beröm och känna sig bekräftade.
....ja, men jag försökte tycka något i varje fall... det går inte i hop alla gånger...
Hoppas att du har en fin kväll!

2007-06-27 @ 00:12:48
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: evans

Hej nattuggla :-) Nej, jag jobbar inte. Jag är lärare, så jag har sommarlov nu. Då kan man lägga sig lite senare :-) Egentligen hade jag tänk lägga mig för ett par timmar sen, men fastnade i en bok... NU tror jag det är dags! Sov gott (sen?)!

2007-06-27 @ 00:49:18
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Anonym

vi har ju mångkultur i det här landet. I synnerhet inom SL. En del kanske inte har förstått att det ingår i jobbet.

2007-06-27 @ 02:50:50
URL: http://iar
Postat av: Dixiequeen

Allvarligt talat - hur mycket kan förarna styra över om tåget kommer i tid? Kan de ta en genväg eller gasa på extra för att köra ikapp förlorad tid? Detta låter ju helt idiotiskt och jag tror det är en rökridå för att dälja de egentliga problemen med personalbrist och bristande underhåll.
Sen finns det idioter (passagerare alltså)som anser sig ha rätt att hålla upp dörrarna på ett tåg som skulle kunnat gå i tid och om det hände på varje station, hur sent skulle tåget då bli till sist? Det går tåg med MINUTERS mellanrum och ändå måste någon mupp hålla upp dörrarna.
Som sagt, förarna kan inte påverka alls om de kan hålla tiderna tror jag, det är andra saker som styr det. Men hey - om de får rött ljus eller order från ledningscentralen att vänta i tunneln eller på station så kan de ju strunta i det eller hur! Haha...

2007-06-27 @ 10:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0