Vad har hänt med våra grundvärderingar?!

Media har idag berättat  om ett gäng tonåringar som på det mest djävulska sätt misshandlat och kränkt både  fysiskt och psykiskt en flicka på 12 år...  dessutom har dom filmat det hela vilket gör det ännu mer avskyvärt!

Något måste vara väldigt fel när sådant här kan inträffa mitt på dagen, ett antal människor har varit i närheten utan att ingripa, andra ungdomar vuxna såg det och  lät det ske utan att göra något?!  
Detta om man ska tro det som står i bl.a. DN och Aftonbladet
Helt horribelt är det... Jag är definitivt för en lag som gör medmänniskor till medskyldiga till misshandel om man bara ser på utan att ingripa.

Ett för mig nära exempel:
Min son blev en kväll i höstas nersparkad och misshandlad på en T-banestation av ett gäng tjejer, det  fanns massor med vittnen till misshandeln som pågick under en bra stund, någon hade till och med tagit sig tid med att ta bilder och lägga ut på nätet, på dessa bilder ser man människor som står 3-4 m ifrån och bara tittar på... tittar på när någon blir sparkad och slagen... utan att ingripa... fy f**  jag finner inte ord för dessa:
"jag väljer att låtsas inte se, för att slippa bli indragen". 

Straffbart  borde det som sagt vara, jag tror att om vi alla visar lite mer civilkurage så skulle sådant här inte kunna hända mitt på dagen, och heller inte på kvällen när många fortfarande är i farten, jag vill tro det i alla fall.

Man behöver faktiskt inte blanda sig i fysiskt. Larma!! 112 det är det enda nummer du behöver komma ihåg, har du ingen mobil så  skrik och ropa för att påkalla uppmärksamhet och få någon annan att larma, men för helvete reagera i allafall !!!

Hoppas att den lilla tjejen får det stöd hon behöver, och att dom sociala myndigheterna ser allvarligt  på det inträffade och får de unga misshandlarna under någon form av vård för allt kan inte stå rätt till i psyket hos dessa tonåringar.



  Andra bloggar om: , , , ,


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Nickersson

Hej!
Visst är det avskyvärt det som har hänt. Bloggade om en liknande sak med ett gäng skitar som tvingade en tjej att onanera med en gren och stoppade glödande cigaretter mellan benen på henne, fy fan!
Men en sådan lag är jag inte säker på, ska man tvingas att fysiskt försöka avbryta en misshandel på spårvagnshållplatsen en fredagkväll till exempel så skulle lagen nog bara skapa en massa förbrytare alternativt belasta statskassan kraftigt genom att fler behöver vård... De som ingriper de ingriper och de som inte gör det skulle sitta tysta i vilket fall. Tror jag.

2007-06-30 @ 11:50:40
URL: http://arbetarperspektiv.bloggtopp.com
Postat av: Maj

Misshandlarna går fortfarande fria och känner sej jättetuffa. "Vården" blir det nog inte mycket med, sociala myndigheter kan inte göra nåt mot föräldrarnas vilja. Tjejerna kan håna och hota offret för att hon "tjallat".
Och 17-åringen som filmat blev inte ens förhörd av polisen, han hade tydligen inte gjort något brottsligt.

2007-07-31 @ 00:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0