Följetongen om skolan som glömde...

Fortsättning från veckans tidigare inlägg...
Min dotter har i  veckan fått veta att hon inte har ADHD.... Den som talat om det för henne är en av de nya special-lärarna som hon har haft kontakt med för att få komma in i "lilla rummet".
Detta trots åtskilliga möten tidigare på skolan med rektor mentorer och tidigare reurslärare...
Trots att dom fått en lunta med papper från BUP där det tydligt framgår vad hon har...

Men denna speciallärare har tydligen en annan uppfattning. Hon säger sig veta att personer med ADHD inte är så, och att det enda som stör henne är att min dotter pratar så fort!!

Jag blir galen... finns det ingen hejd på vansinnigheterna, det är nästan så vi borde låta bli att medicinera under en vecka så den förbannande läraren får se vad det handlar om! När min dotter sa att hon åt både concerta och ritalin, så började hon använda det mot henne... säger till dom andra lärarna att den här tjejen orkar inget för hon är så tungt medicinerad! WTF...
Jag blir rädd... är det brist på speciallärare och resurslärare till skolan!!

Hon borde veta att dessa mediciner hjälper en person med ADHD att bli mer koncentrerad och fokuserad på det den gör, att kunna hantera situationer som dyker upp tack vare att man får lättare att hantera impulser mm... etc. m.a.o. få en mer fungerande vardag! Men för den sakens skull så försvinner inte ADHD-diagnosen... trött och seg är man som 15-åring ändå... det tillhör åldern!

Att dom sedan nekar henne att gå till den lilla gruppen för att dom anser att hon inte har behov är väl också underligt?! Hon har så stora behov att hon står på första plats att få komma till kommunens enda resursskola för ungdomar med liknande problem.(det finns endast 10 platser)
 Tills dess att hon får en plats så har den skolan hon nu befinner sig på skyldighet att ge det stöd som min dotter behöver.... Dom har dessutom extrapengar från kommunens elevstöd för att ordna detta... Dags att fråga vart dessa pengar går!

Våran kontakt på BUP vart ypperligt upprörd över skolans beteende, konstaterade krasst att okej... nu kan vi stänga verksamheten här för tydligen så har lärare i skolan befogenhet att diagnostisera och välja vilka barn/ungdomar som har eller inte har neuropsykiatriska funktionshinder...  fantastiskt!!

Jag ska jaga vidare i veckan... jag går uppifrån och ner... skolverket, kommunen, nu är det rektorns tur!
Kan säga ett par ord om den rektorn med... På senaste mötet strax innan skolavslutningen i våras så sa rektorn att dom ska anmäla sig själva till skolverket.... för dom inte har kunnat ge min dotter det stöd hon behövt under våren! Fine!! bra tänkte jag,då slipper jag göra det,....
I veckan när jag pratade med skolverket så sa mannen där att nej, så går det inte till, en skola kan inte anmäla sig själv, en anmälan måste komma utifrån!
-Öhhh okej`?!

Kanske är det enda rätta att byta skola i väntan på platsen på resursskolan  det finns bättre skolor där man har kunskap och vilja att hjälpa dessa elever...men vi vill ju slippa massa byten *suckar*,,,

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Borthy

Mycket ledsen för din och din dotters skull. Man tror verkligen att får man sådana här bekymmer så får man hjälp i Sverige men ...nej...det verkar inte så. Verkar ändå som er kontaktman på BUP verkar ok? Kan du kräva mer hjälp där eller har de också givit upp mot skolan? På dem bara Spunken, ge dem av dina ord och all din klokhet! Kram

2007-09-09 @ 17:42:11
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Jag själv

Borthy... visst är det trist, trodde inte det fick gå till så här år 2007... tyvärr så ska hennes kontakt på bup sluta, vi träffade henne sista gången i fredags,... får hoppas att den som tar över är lika bra!

2007-09-09 @ 23:24:05
Postat av: ejmis

Din dotter har tur som har en mamma som du som orkar kämpa i denna motvind! Styrkekram!!!

2007-09-10 @ 19:21:31
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0