Rektor reagerar?

Skummade runt lite bland nyheterna och kunde inte låta bli att reagera på denna rubrik...
Rektor reagerar mot misshandeln denna rektor kanske har krypit ut ur sitt bås nu och insett att det händer saker utanför skolans område som faktiskt påverkar ungdomar även som elever...

I höstas blev min dotters moped vandaliserad och det gjordes försök att starta den när hon hade parkerat den utanför affären, flera vittnen pekar ut en och samma kille, en som är elev just i den skolan som ovannämnda rektor huserar i.
Med hjälp av skolkataloger lokaliserar vi killens klass och mailar hans lärare. Det enda jag vill ha var ett telefonnummer till killens föräldrar som har ett vanligt svenskt efternamn(slippa leta igenom hela Eniro) jag skriver även i mailet att om hon inte kan ta ställning till det så får hon vidarebefodra det till rektor...


rektorns svar:

Hej ! Tråkigt att höra att Din dotter har blivit utsatt för sabotage.
Föräldrarna i det här fallet har inte medgivet att något
telefonnummer får lämnas ut.
Kanske polisen kan medverka till detta.
Händelsen har ägt rum på fritiden och vi kan inte agera utifrån det.
Med vänlig hälsning
Tord Näktergal Rektor Häggviksskolan


Jag som mamma till en ledsen  dotter med sabbad moppe reagerade på följande sätt:

Hej Tord
 Tack för svar, då får jag fundera på att gå vidare med ärendet, jag hade velat slippa blanda in polis i första skedet, men det har nu även framkommit ett annat namn på en inblandad, och det hade varit bra att få prata med NN och hans föräldrar så han kanske kan slippa  få en stämpel som "kriminell", för det kommit fram fler uppgifter om att målet inte var att enbart att sabotera moppen, utan att få igång den, stöldförsök räknas som ett värre brott en sabotage.
I vilken utsträckning NN var inblandad,  får han väl då nu istället berätta för en polis.
Min inställning till de som jobbar med/runt människor är... 
att alla bör försöka se helheten runt varje person, det är att värna om  individen... 
det handlar ändå om samma kille som tillbringar stor del av sin vakna tid på skolan! 
Jag  tycker det är lite trist att skolor har en sådan "flat" inställning till att vara behjälpliga att få bukt på ungdomar när dom hamnar snett, även om detta nu skedde på hans fritid,
så var det enda jag sökte via er, ett telenummer till hans föräldrar
(slippa ringa igenom hela listan på Eniro alt. sitta på polisstationen och leta i registret i folkbokföringen) 
 vi hade kunnat reda ut detta på ett smidigare sätt. 

Men vi vänder på det... Kanske kan du förmedla mina mail vidare till hans föräldrar så kan dom kontakta mig istället!
Mitt mobilnummer  xxx-xxxxxxx eller mailadress som nedan...

mvh Mari Xxxxx


Efter detta fick jag bara ett mail som sa att han skulle kontakta killens mamma... sen har jag inte hört nåt mer.
Detta var i september förra året nu ett knappt halvår senare så har det hänt allvarliga saker som leder till skriverier i pressen och rektor väljer/tvingas att gå ut och reagera...
Tror f** det hur skulle det se ut om han valt att kommentera det på följande sätt...

Hej ! Tråkigt att höra att grabben har blivit utsatt för misshandel.
Föräldrarna i det här fallet har inte medgivet att något
får lämnas ut.
Kanske polisen kan medverka till detta.
Händelsen har ägt rum på fritiden och vi kan inte agera utifrån det.
Med vänlig hälsning
Tord Näktergal Rektor Häggviksskolan

Jag tycker inte att det är fel att reagera men varför vänta tills det gått så långt?! Det kan inte vara fel att reagera även på små saker, det är ett sätt för vuxenvärlden att visa att dom ser och bryr sig om...
Det är det som nästa generation kommer att tacka för!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Hej Mari,
tror jag du heter enligt brev på din bloggsida.

Jag blev både glad och upprörd över den långa kommentar du lagt på min blogg idag.
För mig säger den för mycket för att bara låta den passera, och att publicera den utan ditt samtycke vill jag heller inte.

Jag vill därför gärna ha kontakt med dig, givetvis håller jag dig anonym om du föredrar det, men jag som politiker vill jag kunna kommunicera med dig.
Jag skulle nämligen vilja använda denna typ av information och verklighet i mitt fortsatta politiska verk, och då så klart på ett sätt som du kan acceptera.
Jag är av den starka överygelsen, som även du är inne på, att om inte människor får mandat att agera, hur ska då världen kunna bli bättre!?

Hör av dig igen,
vänliga hälsningar
Fredrik

2008-02-12 @ 16:05:31
URL: http://fredrik.vartsollentuna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0