Förbannade lurendrejare!

Ang. artikel i Aftonbladet:

Vad ska man göra nu då? Trodde i min blåögda enfald att det var safe att handla kött nu, för vilken butik skulle våga fuska med märkningen efter den förra skandalen?

Köttfärsens förfall började nog med dessa förbannade vacuum-pack som ska göra att färsen håller i flera dagar, jag saknar gamla hederliga UTBILDADE charkmästare i butikerna. 

Ni vet dom där som satte sin heder på att sälja kött av bra kvalitet där man kunde lita på att det man köpte var rätt styckat och färskt malet... Ni vet dom där diskarna med kött, och planscher som hängde bakom på väggen med bilder på nötdjur o grisar där man nästan kunde peka ut vilken del man ville köpa...Butikerna där dom visste att en enda missnöjd kund skulle kunna få hela köttförsäljningen att gå under i just den butiken om dom inte levererade okej varor.

Idag kan allt skyllas på omständigheter som ompackning centralt, ommärkningar som ingen varken vill ta ansvar för eller kännas vid. Man kan ju börja fundera på hur mycket av vårat importerade köttberg som säljs som svenskt... det råder säkerligen en massa mygel i alla led och det vi konsumenter får på våra middagsbord kan lika gärna vara en nödslaktad gammal ko från Bagdad!!

Nej,... det är banne mig inte lätt att vara köttätare...  man kanske skulle bli vegetarian eller bara äta vilt...
Någon som har lite älgkött över ?




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Peter

Haha. Visst är det fint att romatisera om en hederlig chark. Jag handlar själv gärna i chark om jag har möjlighet.
Men varför denna hysteri om fusket? det är ju trots allt miljövidrigt att slänga enorma mängder kött som det egentligen inte är något fel på. Jag är övertygad om att människor själv kan avgöra om köttfärsen är dålig när de öppnar förpackningen..

2008-01-11 @ 09:20:58
Postat av: Jag själv...

Peter: Tack för kommentar, jag kan inte påstå att det var för att romantisera som jag skrev om en hederlig gammal chark... snarare ett försök att påpeka att man förr hade bättre kunskap och att man visste att t.ex. köttfärs är en av dom känsligaste köttprodukterna och att hållbarheten är starkt begränsad när man malt ner kött. Idag strävar man efter att manipulera både varor och kunder. Visst kan vi konsumenter nog med största sannolikhet avgöra om köttfärsen är gammal och härsken om vi öppnar förpackningen... men har den blivit det ska det ju vara för att vi själva slarvat till det, inte för att butiker har fuskat med datummärkningen och sålt gammal mat, butiker får väl rea ut kött/köttfärs som börjar närma sig utgångsdatum... bättre än att kasta och defintivt bättre än att luras med kunderna... så jag förstår inte vart du ville komma egentligen.

2008-01-12 @ 01:50:24
Postat av: Skulle du bra gärna vilja veta va?

Om alla skulle bli vegetarianer skulle det tamefan vara lika jävligt. Kan redan se tidnings rubrikerna; Paprika skandal skakar ica-consernen.

2008-04-27 @ 20:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0