Tror min Bonsai har fått spunk....

Köpte i för ca. 1½ månad sedan ett Bonsai-träd (eller som man kanske kallar det i Bonsai-sällskap, "potensai") som inte såg ut mycket för världen, men som den optimist jag är så tyckte jag att de små gröna plupparna som syntes överallt skulle nog utveckla sig till något bladliknande... Så jag köpte eländet och tänkte det får bära eller brista!

Efter ca, 14 dagar hade en del av de gröna små pluttarna blivit blad och jag tyckte helt klart att det fanns hopp om liv i det lilla trädet... men det var inte mycket för stora delar var kalt och såg halvdött ut....
 
image356

Idag tre veckor senare ser den ut som en galen djungel...  dags att knipsa lite men vart ska man börja??

 image357

Tog lite mod till mig och tänkte igenom mina kunskaper om beskärning av träd....
(jag är en hejare på att beskära äppelträn)
Men stora träd och små träd är inte riktigt samma sak... och jag är en blödig typ...
så helt klart kommer jag få klippa ner den lite bit för bit de mest långa och helknasiga bitarna åkte av nu till att börja med, så att det som finns kvar åtminstone ser ut att tillhöra samma träd....
Någon som kan tipsa om hur gå vidare?

image358


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0