Att ge av sig själv, är att ge möjlighet till liv...

image237


Idag kom jag iväg till Karolina-tappen för att lämna blod, det känns alltid lite motigt att att ta steget och ta sig dit, kallelsen har hängt på kylskåpet ett par veckor, och jag har fått sms om att det är blodbrist i länet, men när man väl bestämt sig så känns det oförskämt bra.

Att veta att man är en människa som delar med sig av något som för en annan kan vara skillnad mellan liv och död, känns på något sätt varmt och ombonat ända in i själen!
Man känner sig väldigt ompysslad när man kommer dit, ompysslad och väldigt välkommen kanske inte kan jämföras med att gå på en spabehandling men snudd på, dessutom så får man ju en koll på sina egna blodvärden så man ser att allt står rätt till!

Att bli tappad på 4,5 dl tar bara ca 10 min så hela besöket brukar landa på ca. en halvtimme, jag ger några dl blod och en halvtimme av min tid ca 3 ggr/år, det är inte ansträngande, undrar varför inte fler bestämmer sig för att bli givare?! Man får en liten ersättning en symbolisk summa som man kan plocka ut i presenter eller så kan man göra som jag välja att skänka det till någon insamling, jag brukar välja barncancerfonden och det blir liksom en bra slutkläm på hela besöket,  att välja att avstå ersättningen för att kunna bidra till något ytterligare som känns välgörande.
Man sitter sen ner och fikar lite så man känner att allt är okej, sen traskar man iväg med sin karta järntabletter dom som hjälper till att återställa egna värden fortare!



För den som vill veta mer om hur det fungerar och hur man blir blodgivare kan läsa på geblod.nu
Vem vet vi kanske ses på tappen...
Ha en fortsatt skön sommar, ta det lugnt i trafiken...för tänk på att det alltid råder blodbrist på stora sjukhus den här tiden på året!

Andra bloggar om: ,


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: crue Annika

nu har jag gjort utmaningen ha en fin dag Annika

2007-07-18 @ 09:02:01
URL: http://motleycrue.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0