I en perfekt värld ser man inte det vackra....

Dåläge...

För tio år sedan... som en nyligen ihopflyttad sambo nyinflyttade i ett litet hyrt hus, borde jag insett att den jag flyttade in i huset med hade ett stort kontrollbehov... (det tog mig typ 5 år att ta mig ur det förhållandet) men till saken nu... 
Vad som är vackert kan inte alltid avgöras vid en första anblick... visst trädgården var fruktansvärt eftersatt rabatter existerade inte vi fick hacka fram båder rabatter och stenlagd uteplats allt var formiligen begravt under ett tjockt lager av mossa...

Gräsmattan var en story för sig... min välvilliga far lånade ut sin mossrivare, den  började ryka och lukta väldigt illa efter bara ett par  vändor troligen överhettad.... mitt ex slet i sitt hår och i mossan med samma frenesi... pratade med grannar och andra mossexperter han fullkomligen jagade upp sig över mossan i gräset så till den milda grad att det gick överstyr...
Min granne en äldre man skakade på huvudet och sa... Du ser vi har bott här sedan -57 och den där mossan är inget att bry sig om hur mycket man än river och fixar så är den tillbaks om ett par år...

Nu började exet prata om att hyra in en mindre grävare och skyffla bort översta lagret med jord, för att lägga på ett nytt lager och så ny gräsmatta... STOPP!! Nu fick det vara nog... jag ville inte tillbringa kommande sommar i en leråker...

Nuläge...

Min gräsmatta är den underbaraste gräsmatta som finns... lite lagom mjuk alltid grön även på sommaren under torka.. (mossa är mjukt och grönt)  ett och annat grässtrå tittar faktiskt upp så även jag får brumma runt med gräsklipparen... men det bästa av allt...

Det första man ser på våren är massa blåa blommor... scilla tror jag dom heter, kort därefter har jag ett hav av gullvivor...  sen kommer massa fina ljusblåa förgjätmigej... tillsammans med prästkragar..  allt detta kommer i min gräsmatta år efter år och förbipasserande stannar upp tittar pekar och ler på den blomsterprakt som finns där på min mossiga inte perfekta gräsmatta,  mitt bland alla andras perfekta gräsmattor... 
(en dels mattor ser ut som en golf-green från maj till september... men jag är inte avundsjuk)

som sagt i en perfekt värld ser man inte det vackra...

   
   
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentarer
Postat av: ejmis

Vilken blomsterprakt, vad gör väl lite mossa...

2007-05-08 @ 18:34:50
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0