Man blir lika fet av fett...

...som man blir söt av socker...  är ett gammalt talesätt som ju väl stämmer med det man sett ang GI metoden, att människan har tjockat till sig och fetma-problematik idag är flera ggr värre än innan våra lightprodukter gjorde entré i våra hem är absolut ingen nyhet.

Jag har tillhört skeptikerna som tyckt att man kan väl för bövelen inte plocka bort massa kolhydrater?
Men tro mig, man kan... inte ett riskorn, pasta, brödbit eller annat kolhydratrikt har passerat mina läppar på snart 3 veckor, och resultatet kommer smygande...

Tråkig mat? Nej tvärtom att husera runt bland hyllorna i affärerna och tänka smart mat ger mer inspiration till matlagningen än att  dra igång pastagrytan!  Det behöver inte ta längre tid att tillaga maten, kanske en aning mer tid att planera vad man ska laga till men det är ju bara roligt och det finns massa läckra recept att hitta på nätet eller i speciella kokböcker.

Finns det då andra vinster med att äta kolhydratfattig mat? 
Japp, absolut, jag har inte drabbats av "paltkoma" en enda gång sedan jag plockade bort kolhydratstillbehören till måltiderna... jag håller mig mätt längre och jag är sällan/aldrig sugen på sötsaker. Detta beror huvudsakligen på att blodsockret håller sig på en jämn nivå med GI-mat.

Svd & DN hade i dag artikel som bekräftar att metoden är rätt efter ett test med 322 personer under 2 år med 3 olika "bantningsmetoder"  och det testet visade att  Aktins och GI var de mest effektiva och det minst effektiva var det där man räknade kalorier och undvek fett. Så vad väntar ni på? Lycka till!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: alfabeta

Oj! Vad spännande! Då måste dom som åt som du gått ner jättemycket mer på två år än dom som räknade kalorier!



Hur mycket mer gick de ner som åt som du på dessa två år?



Kanske vore det något för mig, jag behöver ett rejält viktras på 50 kilo! Men berätta gärna om hur stort viktraser var jämfört med tråkmånsarna som måste räkna kalorier.



Hejhej!

2008-07-18 @ 03:49:41
Postat av: Jag själv...

alfabeta... I just denna undersökning så var det bara på arbetsplatsens lunchrestaurang de fick sina måltider reglerade på detta sätt testpersonerna hade i övrigt ingen som kontrollerade intaget men de rekomenderades att följa metoden, vilket jag starkt betvivlar. går man in och läser på t.ex. bloggen http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098 så är det en tjej som på 1½ år gått ner just 50 kilo med GI-metoden så där kan du hämta inspiration.... =) jag har som sagt bara hållt på 3 veckor är fortafarande i fas 1 och skulle uppskatta att jag gått ner 2-3 kilo/vecka och jag har en hel del att ta av! Väger eller mäter inte mina framgångar dock, då jag tidigare fastnade i ett beteende när jag var med i viktväktarna och gick ner evsevärt mycket på väldigt kort tid... hjärnan hann inte med och jag nära på sov med mitt måttband! inte så sunt!

2008-07-18 @ 07:47:50
URL: http://[email protected]
Postat av: Anna

alfabeta: Det är precis vad jag har gått ner på 1,5 år på en Atkins/GI-liknande kost!

Postat av: Anna

Nämen! Jag ser att jag är lite sen, det är redan någon som berättat om min kost! ;D

Postat av: Jag själv

Anna, kanske var det tur att jag la in en länk till din GI-vänliga blogg... jobbigt att hamna bland alla dina fiiiina tårtor när man ska hitta inspiration till viktminskning :-D

2008-07-18 @ 17:36:01
URL: http://cyberspunken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0