Morgontrötteriskriverier...

Sitter nu och väntar på att mitt livselixir kaffet ska bli klart :) kanske ett och annat hälsofreak rynkar på näsan nu och tycker att kaffe är rena giftet och man inte ska förtära det alls, men med mig kan inga sådana diskussioner föras. Läs gärna mitt tidigare inlägg om kaffets makt [länk]

Satt och läste lite på aftonbladet och fann en artikel om Emil som blev nekad en ambulans trots kontakt med SOS 112 upprepade tillfällen, Killen hade kraftig andnöd och detta tolkades av den som tog emot nödsamtalet som att han skulle ha lite panikångest, det slutade med att han låg död när grannen kom förbi hans öppna dörr, dörren han öppnat för att släppa in ambulanspersonalen som inte blev utskickade...  det är riktigt illa.

Visst man tycka och säga att det är mänskligt att fela, men de som sitter och tar emot samtal från människor i nöd de har bosktavligt talat andras liv i sina händer, och med facit i handen det borde ju vara bättre att skicka ut en ambulans för mycket än en för lite...

Men det är lätt att bli felaktigt bedömd på telefonsamtal, 2 ggr har jag av sjukvårdsupplysningen blivit duttat och dattat med när jag ringt och förklarat hur dålig jag känner mig.. både gångerna slutade med att jag någon dag senare blev inlagd på sjukhus, första var det en dubbelsidig lunginflammation som penicilinet inte bet på jag trodde jag skulle dö När jag ringde sjukvårdupplysningen mitt i natten på helgen för att tala om att jag knappt kunde andas så var svaret typ, oj oj oj jo det är jobbigt med lunginflammation men sitt upp och sov och drick mycket det kommer gå över... Måndagmorgon på vårdcentralen hade jag en sänka på närmare 300 så det vart närmaste akutmottagning och inläggning på infektion..fick ligga med antibiotika intravenöst ett antal dagar.

Andra gången så fick jag och min dotter någon magåkomma i slutet av sommaren. Jag och min dotter tillbringade under ett ex antal dagar mer tid på toaletten än någon annanstans, feber rasade i kroppen och allt, precis allt bara rann rakt igenom. Vi trodde ju först att det var magsjuka, men det gick ju inte över...

Ringde till sjukvårdsupplysningen, för att få tips och höra om det kanske gick någon speciellt aggressiv variant av magsjuka som vi kanske drabbats av.. 
dutti datti det går över drick teskedsvis och ta det lugn. Ha! teskedsvis när man skiter litervis... ekvationen gick ju inte ihop fjärde dagen ringde jag sjukvårdupplysningen igen, nu med svår huvudvärk och fortfarande en frekvent besökare av toaletten... rådet nu var åk till sjukhus. In på akuten provtagning med resultat jag hade kaliumbrist och min dotter extremt lågt blodtryck... inlagda ett par dagar med dropp. Provsvaren som kom veckan efter visade att vi hade fått Salmonella.
Vill ni veta vilka restaurang i Sollentuna man bör undvika så hojta till!

Så summan av erfarenheter är att det är väldigt lätt för dem som sitter och tar emot samtal att göra fel bedömningar om hur allvarligt läget är, men jag har lärt mig att inte lyssna på sjukvårdupplysningen utan mer göra en egen bedömning. Den dagen jag behöver en ambulans så hoppas jag att det kommer någon...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0