Jag har en extra köttätare hemma!!

Läser rubriken med fasa... Ökat köttätande skadar miljön!! Sneglar på min oskyldiga lilla växt som står i fönstret med många av sina hungriga käftar på vid gavel... min lilla köttätande blomma... så nu bidrar jag och min lilla planta med ökad miljöförstörelse... tanken svindlar.

Efter att ha läst vidare så sjunker insikten in... det är inte min köttätare till blomma som är en av bovarna i dramat det är alla nötdjur, (förlåt... inte djuren utan vi människor som äter dom djuren)  som släpper ut metangaser under matsmältningen hmm ja detta har vi ju hört förrut, något om att kornas pruttande faktiskt är en miljöfara! Idisslande djur producerar metangas... Så detta gäller då troligen inte bara köttdjuren utan även de mjölkproducerande korna, antas bör ju att det är samma "farliga gaser" oavsett djuret är uppfött för att producera mjölk eller kött, det är inte heller bara dom som står för gasframställningen  metangas bildas även i deponier med organiskt material när avfallet bryts ned. . Metangas bildas även ur reningsverkens rötslam samt i våtmarker, vid risodlingar  etc...

Att vi kan göra ett val i butiken är ju fint... vi kan välja ekologiskt och det ska ju vara bra mycket bättre även i detta sammanhang, men för många handlar det inte om att göra val, utan mer om ekonomi. Skulle ekologiska varor hålla samma pris som o-ekologiska skulle nog 99% av alla konsumenter välja ekologiskt och KRAV-märkt just för att det oftast håller en högre kvalité och man vet att man gör vår jord en stor tjänst...

Men säg det till en ensamstående mamma, eller en fattig student, eller någon annan med lite sämre ekonomi. Nog slutar det med att många av oss köttätare står och klämmer på den Irländska köttfärsen och köttbitana från Brasilien... dessa nötdjur som varken är produkter av ekologisk uppfödning och säkerligen har det belastat miljön en hel del att få köttet från Brasilien till lilla ICA i Svedala... 

Vi kan ju inte alla bli veganer... min blomma skulle inte gilla den tanken i allafall. Men vi kan i allafall börja att ta ansvar för vad vi gör, om alla tar ett steg i rätt riktning så blir det ju bättre...i långa loppet... inte om det görs 1 gång, men gång efter gång efter gång....

Släck alla lampor (dom ni bytt till lågenergi) i dom rum ni inte är i, Stäng av datorn när den inte används, sänk inomhustemperaturen någon grad,  undvik att ta bilen om du har nära till affären, köp ekologiskt så ofta du kan... t.ex mjölkprodukter där är prisskillnaden inte så enorm... ännu.
Små steg i rätt riktning kan bli ett stort steg om det är många som bestämmer sig för att börja.
Jag ska börja, men jag vägrar bli vegan  eller ens vegetarian, men jag får väl börja gnaga på annat kött än nöt, det finns ju en del att välja på... =)

image268

 Du är en pruttande miljöfara lilla vän....


Andra bloggar om: , , , , ,



BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Borthy

God morgon!
Jag tycker inte det är så billigt med grönsaker heller...
jag har ju 2 köttätare hemma i fönstret och varken jag eller de 2 skulle kunna bli vegisar, vi älskar alla 3 kött och jag speciellt blodiga biffar, fasen vad kvinnlig jag är! Den som i särklass uppskattar kött mest (efter mig då) i vår familj är katten Z som ju avlivar och styckar själv under stereobänken! Han är ekologisk han!

2007-07-28 @ 06:38:52
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0