Nationaldag, för vem?


I morgon är det Sveriges nationaldag.
Tänk om vi kunde vara lite mer som Norrmännen...
 Då skulle vi gå man ur huse och vifta med våra flaggor
sjunga svenska nationalsången och vara lite lagom patriotiska....
men att vara lagom i landet lagom är en balansgång...

Råkar vi kliva lite över patriotlinjen så blir vi  kallade rasister,
Våra barn får på många skolor inte ens sjunga sveriges nationalsång på sina
skolavslutningar för det kan vara stötande...
För vem? undrar jag då...
Att som nysvensk komma till ett land där folket värnar om sina rötter kan vara tryggt, där finns en säkerhet,
men vi blir mer och mer sladdriga och ryggradslösa i våra värderingar,
vi har slutat våga vara stolta för vårat land och med stoltheten försvinner
också förmågan att vara öppna och ärliga mot varandra och dom behövande vi tar emot...

image115


Jag skulle vilja våga vara en stolt svensk och säga till alla, oavsett etnisk bakgrund:
Du är välkommen att bli en stolt svensk du med, hit till landet lagom där vi är lagom patriotiska...
Välkommen till landet lagom där naturen är vidunderlig, där solen aldrig går ner i norr under sommaren och där
åkrar breder ut sig som enorma lapptäcken i söder, välkommen att skapa dig ett hörn i vårat paradis och bli en lagom stolt svensk du med, vill du leva i fred så har du kommit rätt.
Det enda kravet är att du tar seden dit du kommer  för det skulle jag göra om jag kom till ditt land för att stanna.

Så greppa en flagga och bär den med dig var stolt och stäm upp i kör...
Du gamla du fria du fjällhöga nord....  du tysta du glädjerika sköna...  osv....

 image117

I morgon gäller det... ?

Utopi?
ja visst!



Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Borthy

Satt just och funderade på hur mycket man fick hylla så här officiellt som bloggen är utan att det skulle tas illa upp av någon? Tycker du har beskrivit det bra men att det ändå känns som man måste förklara sig, att man inte är rasist för att man känner sig priviligierad att få vara svensk. Det är vi svenskar det, vågar inte vara stolta. Att vara stolt över sitt land är ju inte detsamma som att inte tycka om andra land och andra nationaliteter? Jag tycker om alla snälla människor och är nyfiken på alla land runt om i världen!
Hoppas du får en fin nationaldag!

2007-06-06 @ 03:32:32
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Borthy

Sorry, det lät som om jag menade att jag funderade på hur långt du gått i hyllningen av Sverige, jag satt mest och funderade på min egen hyllning.... Du har skrivit fint! Är lite trött nu, jobbar natt...

2007-06-06 @ 03:36:24
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Jag själv

Just precis så är det ju Borthy, innan jag klickade på publicera-knappen så satt jag i valet och kvalet och funderade på om jag skulle förklara inlägget lite närmare att jag verkligen inte menar att det ska ses som ett rasistiskt påhopp, men crap! just då slog det mig att jag satt och blev just så sladdrig och ryggradslös som jag precis skrivit om! Nej... jag älskar mitt land och dom bra människorna som bor här, oavsett bakgrund =)
Hoppas du med får en fin Nationaldag jag ska jobba några timmar ... =)

2007-06-06 @ 08:22:16
URL: http://cyberspunken.blogg.se
Postat av: Borthy

Nästa år vågar vi hylla utan minsta eftertanke och ryggradlöshet, eller hur!

2007-06-07 @ 04:43:51
Postat av: Jag själv

Ahaa absolut bergsprängare på axeln med Nationalsången på högsta volym och en svensk fana i handen =) vilken syn haha,,

2007-06-07 @ 09:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0