Om att vara nöjd med det man har...

image85

Jag tror att en av våra mest svåra dilemmor är att vara nöjda med det vi har.
Våran strävan efter att vara bättre, mer, duktigare, jagar oss genom livet och en dag sitter vi där och undrar varför vi aldrig blev nöjda...

Ibland dyker tanken upp i huvudet, Tänk om man skulle sälja allt man har packa en ryggsäck och dra till någon liten ö i medelhavet eller kanske till Australien och bara börja om,
börja med att vara nöjd med det man har och sluta sträva efter mer.
Detta ekorrhjul vi snurrar i slutar inte snurra förrän vi själva kliver ur det och väljer att göra något annat!
I hjulet vi snurrar i finns  allt vi själva skapat oss i våra liv och allt som är skapat av andra att hantera finns också med där.

Undrar vad som skulle hända om alla klev ut ur sin hjul  en dag och slutade jaga...
Jag tror människor skulle vara mindre sjuka av stress, att miljön skulle må bättre, vi skulle ge oss mer tid att njuta i stunden och uppskatta oss själva mer för dem vi är.
Jag vet att det är en utopi, men just nu ska jag stoppa mitt hjul för en stund och sätta mig med en kopp kaffe inget ska få störa mina tankar jag ska ta en micropaus i tillvaron drömma om palmer och vit sand
och bara vara nöjd för en liten stund...

Ha en underbar dag...
 
image86


Andra bloggar om:

Kommentarer
Postat av: ejmis

Att vara nöjd med det man har och försöka ta en dag i taget, alltså leva i nuet är bland det svåraste som finns. Ofta rusar vi framåt utan att hinna uppleva allt fantastiskt vi har mitt framför näsan...

2007-05-24 @ 09:52:24
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Borthy

Tror att vi bloggar för att se lite mer av vardagen som bara snurrar snabbt förbi. Hur kan man inte vara nöjd när man som vi har allt? jag skäms för mig själv....

2007-05-24 @ 19:55:16
Postat av: Cattis

Det är alldeles för mycket krav från samhälle, fritid, skola, jobb idag på människorna. Det är hela tiden människorna som får anpassa sig. På 80-talet så skulle man anpassa efter människorna. Vart tog det vägen?
Tänk om man kunde packa en ryggsäck och ge sig av? Vad är det som hindrar en? Egentligen?

2007-05-25 @ 16:25:20
URL: http://blogg.cattis.com
Postat av: Jag själv

Cattis, ja man kan undra vad som hindrar en,.. en norm man ska leva efter, kanske man hindras av behov man själv skapat sig.. jag vet inte men tanken att bara lätta och släppa alla måsten är en svindlande tanke... kanske man gör det när man blir en glad pensionär... =)

2007-05-27 @ 13:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0