Vilken generation bär ansvaret...

I dagens samhälle finns en nonchalans mot de värderingar som man själv växte upp med och som då ansågs som viktiga... jag var ute i skogen häromdagen i en stor skog som är skyddad, alltså ett så kallat Naturreservat där upptäckte jag att någon hade påbörjat ett kojbygge...  tankarna for iväg till barndomen när man lekte Indianer och Cowboysare i skogen pangade och ropade indianrop så det ekade,

Det är sällan man ser sådant nu för tiden... men där var början på en koja... en trädkoja, gick närmare för att se hur dom fäst den grova ramen, och där var det roliga slut och jag ramlade tillbaks till verkligheten 2007!

Stora Trallskruvar dragna rätt in i tre stora tallar... Hallå!!! man får knappt ens bryta av grenar & kvistar  i ett område som är skyddat som naturreservat tror ni då att det är okej att dra in trallskruv och stora spikar i levande träd??! Hur tänkte ni nu?! Vill inte ens tänka på vart dom sågat ner småträden någonstans!

(Klicka på lilla bilden för att få den större)

 image308

Igår var det så dags igen att bli lite smått irriterad.

Jag och min vän var ute på svampjakt/skogpromenad... i våra svampplockarturer så ingår en viss ritual, nämligen attt åka en bit för att hitta den perfekta skogen =)
Så gjorde vi även igår.... åkte o åkte o åkte lite till... vi hann till och med fånga lite sushi på vägen!

Till slut kom vi fram till skogen... den skogen även detta ett naturreservat, när vi traskat ett tag utan något svampresultat kom vi till ett ställe med vidunderlig utsikt...  ahh Nice... och där instoppat mellan ett par stenblock
så låg detta.

  image309

Våran diskussion kom att handla om att:
 
Det här är inte våran generation! Vi gör inte så här utan har lärt oss att plocka undan efter oss.. man lämnar inte skräp ute i naturen på detta viset... 

Nu undrar jag vilken generation är det? 

Är det kanske ändå våran generation?  
Har vi inte tydligt nog, talat om för våra barn HUR viktigt det är att vara rädd om miljön?
Eller är det kanhända den lilla mellangenerationen  50,70-talisterna som råkade slarva till det... i skuggan av den stora skaran av  40-60-talister ,  

Aahh jag blir galen... 
Plocka undan eran egen skit!!! och Ge fan i att sabba våran närmaste natur...
Det är den vi ska ge till nästa generation och generationen efter den osv... så det ligger i allas ansvar att vara rädd om det vi har....

Det var väl bara det jag ville säga i allafall...


Andra bloggar om: , , ,



BloggRegistret.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0