Myndigheters sätt att fly från det som är rätt!

Jag har berättat tidigare (finns att läsa under kategorin ADHD)  om hur det är att kämpa för att få en skolgång som fungerar för sitt barn, hur frustrerande det kan vara att stå bredvid och titta på och hur förbannat korkat man kan bli bemött av skola kommun och andra inblandade!
Ibland så händer det att jag stannar upp och tar en paus, refleketerar och iakttar bidar min tid... med förhoppning om att nu.. kanske det snart kommer en förändring... inte idag men säkert i morgon... eller?

Min dotter står på första plats på  prioritetslistan för att få en plats till Resursskolan här i kommunen, det har mannen på elevstödsenheten i kommunen lovat, han har präntat in det i huvudet på mig och dessutom sagt att det är ingen idé att jag ringer mer för det är skolans ansvar att se till att hon får det stöd hon behöver... bla bla bla...

Jag sätter in attacken på skolan springer in i en gummivägg så jag studsar tillbaka till punkten därifrån jag tog sats...

SKOLAN HAR INGA SÅDANA RESURSER...  Skolan har inga pengar att hjälpa dessa barn,  skolan  kan inget göra... Du får prata med kommunen... hrrmm

- Men jag har gjort det, jag har tjatat och gnatat på dom i evighet... jag ringer och gör mig nästan osams med dom... jag har ringt skolverket jag har gjort allt jag kan komma på.. och alla pekar tillbaka på ER! NI har ansvaret.... Tystnad...

Ja.. men tyvärr skolan har inga resurser.. men du är en toppenmamma som kämpar och står i!!!! bla bla bla

 
Tack för kaffet och good bye!

För ett par veckor sedan kom min dotter hem och sa...
- Mamma vet du... det har börjat en ny kille på den skolan jag står i kö till...
-Va?!
- Ja en kille har börjat där nyss... jag vet vem det är..
- Okej... jag får ringa och kolla vad dom håller på med...

Samtalet som följde var inte så upplyftande... jag ringde INTE till den mannen jag nära på gjort mig omöjlig hos, jag ringde till hans chef!
Hennes svar var inte oväntat, javisst hon vet att min dotter står på kö... men det finns andra som kan gå före om deras behov är större... och den här killens behov var MYCKET större... han hade inte varit i skolan på 2 år...

Vem bestämmer vilka grunder som styr hur stora behov det finns? Vem kan avgöra vems behov som är störst??

En kille som vägrat vara i skolan på 2 år...
Eller någon som försökt vara i skolan i 8 år, men där allt går käpprätt fel stup i kvarten? och där vi nu sedan ett år tillbaka har en orsak (diagnos)  och där viljan att få saker att fungera med rätt metoder verktyg yttre miljö och rätt hjälp verkligen finns...? vem bestämmer och vilka behov är det som ska styra...

Skolenhetens chef sa att det för närvarande inte finns någon ljusning om plats, att dom som nu går där nog kommer gå kvar och inte slussas ut... att det kanske till hösten 2008 kan finnas plats då ska dom utöka med två platser... bla bla bla

Ballongen fick pyspunka igen... fan ta dom!!

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0